Onze spijsvetering en ons immuunsysteem

Geschreven door: Marieke Peters | MetaQi
 

Onze spijsvetering en ons immuunsysteem Nieuw

Onze spijsvetering en ons immuunsysteem

Wat kan gezonde voeding bijdragen aan een beter immuunsysteem? Een actuele vraag, zeker nu Corona jaarlijks terug keert en de griep zich snel verspreidt.

Er zijn drie factoren van belang voor ons immuunsysteem: spijsverteringsenzymen, pH-waarde en slijmvliezen.

Spijsverteringsenzymen

Spijsverteringsenzymen helpen ons lichaam om koolhydraten, vetten en eiwitten af ​​te breken. Deze enzymen ‘knippen’ als het ware onze voeding in ‘stukjes’ waardoor het opgenomen kan worden. Als je niet genoeg enzymen hebt, dan verteer je je voedsel niet goed en kan het niet goed opgenomen worden, wat vervolgens leidt tot een verzwakking van het hele immuunsysteem.

In ons lichaam werken enzymen het best bij een temperatuur van 37 graden. Als de temperatuur hier ook maar 1 graad vanaf wijkt, functioneren de enzymen minder goed.

De milt, maag en pancreas werken ook het beste rond de 37 graden. Als we te veel rauw en koud gaan eten en drinken, gaat de conditie van deze organen achteruit. Vooral de milt en de pancreas zijn verantwoordelijk voor het maken van onze eigen enzymen. Zij zijn de ‘bron’ van onze eigen enzymaanmaak. Gaan we koud voedsel en drankjes nemen, dan daalt dus onze eigen enzymaanmaak, onze verteringskracht verzwakt hierdoor.

In veel landen bestaat het voedingspatroon nog uit warme, bereide maaltijden en het drinken van warme dranken. Beide bevorderen een optimale werking van de organen dus ook van de enzymen!

De pH-waarde

Alle enzymen hebben een eigen pH-waarde (zuurgraad) waarop ze optimaal kunnen werken. Wanneer de pH-waarde in de twaalfvingerige darm daarvan afwijkt, gaan de enzymen van de pancreas niet goed functioneren en ontstaat er een verstoring in de eiwit- en vetvertering.

De stofwisselingsleer laat zien dat sommige stofwisselingen kunnen verzuren van veel fruit en groenten. Dat gaat tegen de huidige gangbare ideeën in.

De stofwisselingsleer maakt onderscheid tussen koolhydraat-, eiwit- en gemengde verteerders. Alle drie hebben ze andere voeding nodig om de optimale pH-waarde te krijgen voor enzymvorming.

Belangrijk is dus om erachter te komen welke brandstofmix voor jou de beste is. Daar waar de een succesvol granen en en veel groenten eet, kan de ander beter een dikke speklap nuttigen.

Eten volgens je stofwisseling versterkt je spijsvertering waardoor je ook optimaal enzymen aan gaat maken.

Wereldwijd beschikken mensen van nature allemaal over andere enzymen. Dat heeft te maken met erfelijkheid.

Slijmvliezen

Slijmvliezen zijn de grens tussen ons lichaam en de buitenwereld en vormen een verdedigingssysteem. Het darmslijmvlies maakt voor 80% deel uit van het totale slijmvlies. Een gezonde slijmvliesbarrière is van groot belang voor het goed functioneren van ons immuunsysteem.

Glutenintolerantie, met name voor tarwe, veroorzaakt bij heel veel mensen een verminderde absorptie van voedingsstoffen zoals mineralen, spoorelementen en vitaminen.
Gluten blokkeren ook de verteringsenzymen en maken eiwitten onverteerbaar (denk o.a. aan stinkende winden). Daarnaast blokkeren ze het pancreasenzym, waardoor de vetvertering vertraagt.

Bij een overgevoeligheid voor gluten herkent het afweersysteem gluten als iets vreemds, waardoor er een immunologische en een ontstekingsreactie ontstaat. Dan wordt het darmslijmvlies aangetast en beschadigd.

Hoe houd je je vertering optimaal?

Veel enzymen die ons lichaam nodig heeft, maken we zelf aan en een deel krijgen we binnen via onze voeding. Enzymen zitten met name in rauwe en gefermenteerde voedingsproducten.

Door alles gekookt te eten, krijg je dus geen enzymen binnen, vandaar het belang van kleine beetjes rauwe en gefermenteerde voeding.

Om onze spijsvertering en ons immuunsysteem goed te laten functioneren en voor de enzymaanmaak hebben we:

  1. Bereide, warme maaltijden nodig om onze organen optimaal te laten functioneren.
  2. Kleine hoeveelheden rauwe en gefermenteerde producten nodig voor enzymaanvulling.
  3. Voeding nodig aangepast op de stofwisseling. De juiste hoeveelheid eiwitten/koolhydraten/vetten, zorgt ervoor dat je niet verzuurt en je organen sterk blijven.
  4. Achterhaald of er een gevoeligheid is voor tarwe/gluten die de enzymwerking blokkeert.
  5. Een stevige maagwand nodig. Veel eten rekt die uit, waardoor de enzymaanmaak vermindert. Let er dus op dat je je niet overeet.

Door beter te gaan eten, maak je meer enzymen aan, neem je je voedsel beter op en neemt je weerstand toe. Zo hou je griep en Covid beter buiten de deur. Komen ze toch binnen, dan herstelt je lichaam een stuk sneller omdat je op orde bent.

Interesse in een opleiding over voeding? Volg de 12-daagse opleiding MetaQi

Dit alles en nog heel veel meer leer je in de 12-daagse opleiding MetaQi. In deze opleiding leer je hoe je met voeding je lichaam in een optimale conditie kunt brengen en houden en hoe je voeding als medicijn kunt gebruiken. De Chinese samenstelling van voeding past bij veel mensen goed, voor sommige mensen is het echter niet optimaal. Vandaar dat in deze opleiding de principes van de Chinese voedingsleer gebruikt worden en we als basis focussen op de stofwisselingsleer. Meer info https://www.yigo.nl/metaqi

Ontdek deze unieke combinatie

Gratis webinar opleiding MetaQi

Een unieke opleiding over de Chinese voedingsleer in combinatie met de Stofwisselingsleer. Leer hoe je met voeding, je lichaam in een optimale conditie kunt brengen en houden, hoe je voeding als medicijn kunt gebruiken en leer op een deskundige manier voedingsadviezen te geven. 

Ter kennismaking geeft Marieke Peters een gratis webinar op dinsdag 7 mei 2024 om 19.00 uur over de inhoud van deze waanzinnige opleiding MetaQi!

Meer weten over deze unieke opleiding MetaQi

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief